1 mei 2019
Neem even de tijd om een aantal essentiële zaken te controleren vooraleer u de auto instapt zodat u onderweg niet geconfronteerd wordt met al te grote problemen.
Het allerbelangrijkste om te controleren zijn de banden (lees het artikel “Banden…. veel meer dan een stukje rubber”). Loop een rondje rondom de auto en controleer of u geen lekke band heeft. Maak gebruik van de bandendrukmeter als u er zelf een heeft. Indien niet, zorg ervoor dat u regelmatig de bandenspanning controleert (minimaal eenmaal per maand als u bij de benzinepomp bent).
Een ander belangrijk aandachtspunt is het elektrisch systeem met name de elektrische autoverlichting. Controleer of de voorverlichting en de knipperlichten het doen. Let speciaal ook op de remlichten.
Controleer de ruiten en met name de voorruit. Een klein sterretje in de voorruit kan al snel een groter probleem worden als deze opeens een barst of scheur wordt.
Zorg er ook voor dat u beschikt over de minimale “eerste hulp” middelen. Een verbanddoos maar ook in geval van panne: een veiligheidsvest, een reserveband (of een bandenreparatieset als u geen reserveband heeft), een brandblusapparaat, een gevarendriehoek, enz.
Als u de auto aan het inladen bent, doe dit met beleid. Plaats de meest zware of volumineuze objecten achterin. Stel dat u onverwachts moet remmen, dan is alles wat niet goed is vastgemaakt een potentieel projectiel.
Ga niet achter het stuur zitten met kleren die u hinderen. Doe die dikke anorak of andere dikke vesten uit die uw bewegingsvrijheid kunnen belemmeren in geval van nood.
Let ook op uw schoeisel. U kunt het best rijden met schoenen die goed uw enkels ondersteunen. Dus geen sandalen, teenslippers of andere vakantieschoenen, lees “open schoenen”. Hetzelfde geldt voor te hoge hakken; absoluut geen aanrader achter het stuur.
Of het nu gaat om kleding of schoenen, vergeet niet dat de wet er van uit gaat dat de bestuurder geacht wordt zijn/haar voertuig goed te kunnen bedienen, altijd in staat moet zijn om elke handeling te kunnen verrichten en altijd controle te hebben over zijn/haar voertuig, zelfs als de wet iets niet expliciet verbiedt.
En tot slot, als u vermoeid bent of onder invloed van medicijnen, ga dan niet achter het stuur zitten. Slaperigheid is nog steeds de oorzaak van vele ongevallen.
Alhoewel auto’s tegenwoordig steeds meer en meer “ online” zijn, kunt u het best uw traject voorbereiden vooraleer u gaat rijden. Dit geldt voor de GPS: de route inplannen doe je vóór vertrek en niet tijdens het rijden. Als u tijdens de rit de route moet aanpassen, gebruik dan bij voorkeur spraakcommando’s. Indien u deze niet heeft, zet de auto aan de kant van de weg en toets de nieuwe parameters in uw navigatiesysteem.
Ter herhaling, het is ten strengste verboden te bellen terwijl u rijdt. In België is het wel toegestaan te bellen als u beschikt over een handsfree kit. Als u deze niet heeft moet de telefoon buiten handbereik zijn. Als u uw berichtjes wilt lezen, doe dit dan vóór vertrek.
Tot slot, een comfortabele zithouding is heel belangrijk. Neem de tijd om de stoel en rugleuning goed in te stellen. Stel de leuning zo in dat de polsen op het stuur rusten als u de armen strekt en de schouders tegen de rugleuning houdt. Het is zeker niet aanbevolen te “ liggen” in de auto met uitgestrekte armen. U moet immers altijd in staat zijn en voldoende ruimte hebben om uw stuur goed te kunnen bedienen, zeker in geval van uitwijkmanoeuvres in noodsituaties. Vergeet ook niet de hoofdsteun bij te stellen. Een goede instelling van de hoofsteun waarbij uw nek voldoende beschermd wordt, kan namelijk een hoop problemen voorkomen als u van achter aangereden wordt.
Eens u goed zit, besteed extra aandacht aan de positie van de achteruitkijkspiegels. Vergeet niet dat veiligheid achter het stuur eveneens afhangt van een constante analyse van alles wat er om u heen gebeurt.
En als laatste aandachtspunt de autopapieren. Zorg ervoor dat u de vereiste boordpapieren altijd bij heeft: rijbewijs, kentekenbewijs, verzekering, enz.
Goede reis.
Artikel in samenwerking met de Peugeot Driving Academy.